Home » Κυκλοφοριακή Αγωγή

Κυκλοφοριακή Αγωγή

Το σχέδιο δράσηςΠροτεινόμενες δράσειςYποβολή δράσης

Το σχέδιο δράσης

Η κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία της Κρήτης δεν είναι κάτι καινούργιο. Δεν ανακαλύψαμε τον τροχό ως ομάδα κυκλοφοριακής αγωγής του ΠΕΚΕΣ Κρήτης. Αυτό όμως που διαπιστώνουμε είναι η αναποτελεσματικότητα του συστήματος, αφού ο “ακήρυχτος πόλεμος” στους δρόμους μαίνεται αμείωτος.
Μετά από ευρεία σύσκεψη εκπαιδευτικών φορέων με την Ομάδα Κυκλοφοριακής Αγωγής του ΠΕΚΕΣ Κρήτης καταλήξαμε σε σχέδιο δράσης που ελπίζουμε αργά ή γρήγορα να φέρει την εμπέδωση γνώσεων, ικανοτήτων και στάσεων κυκλοφοριακής αγωγής στους μαθητές μας με έμμεσο και άμεσο αποτέλεσμα στην στάση των ενηλίκων° των ενηλίκων που “πολεμούν” στους δρόμους με θύματα τους ίδιους και πολλές φορές τα ίδια τους τα παιδιά.

Α. Η εκπαίδευση, τα σχολεία της Κρήτης θα κάνουν το καθήκον τους:
Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα εμπλακούν σε βιωματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες:

  1. ανοίγοντας συγχρόνως το σχολείο στην κοινωνία,
  2. εμπλέκοντας τους ενήλικες, τους τοπικούς φορείς και την τοπική κοινωνία στην δράση τους
  3. εξασφαλίζοντας ότι αυτό θα έχει συνέχεια
    1. μέσω τη δημιουργίας ενός δικτύου σχολείων που θα μοιράζονται
      δράσεις και εκπαιδευτικό υλικό
    2. μέσω της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
      (για περισσότερα δες τελευταία σελίδα με τίτλο “Σταχυολόγηση και κωδικοποίηση προτάσεων”)

Εντούτοις, εκτιμούμε ότι απαιτείται η συνέργεια των φορέων για να έχουμε αμεσότερα και πιο σίγουρα αποτελέσματα:

Β. Τα σχολεία επιλέγουν από ένα σύνολο δράσεων κυκλοφοριακής αγωγής, τα οποία έχουν το αναγκαίο χαρακτηριστικό ότι ανοίγουν το σχολείο προς την τοπική κοινωνία (οι μαθητές συλλέγουν πληροφορίες από την συμπεριφορά των οδηγών, οι μαθητές κάνουν παρεμβάσεις στους ενήλικες και τις τοπικές αρχές). Σε αυτό το πλαίσιο θέλουμε την συνεργασία της Περιφέρειας, των Δήμων, της Δημοτικής Αστυνομίας, της Τροχαίας, των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων αλλά και των Νοσοκομείων προκειμένου

  • να παρέχουν στους μαθητές και εκπαιδευτικούς την δυνατότητα για επισκέψεις και παροχή πληροφοριών (πχ στατιστικά, πραγματικά τροχαία περιστατικά στην πόλη).
  • να λαμβάνουν και να απαντούν στα αιτήματα και στις προτάσεις των μαθητών

Γ. Επειδή το παράδειγμα διδάσκει και όχι τα λόγια και για να μην ακυρώνουμε την προσπάθεια που γίνεται μέσα στο σχολείο, όποιο σχολείο επιλέξει πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής η τροχαία φροντίζει παράλληλα να προβεί (α) σε ανίχνευση επικίνδυνων κυκλοφοριακών παραβάσεων των ενηλίκων και των μαθητών έξω από τα σχολείο και (β) σε ενημέρωση και προειδοποίηση, αρχικά, για την επικινδυνότητα και την παραβίαση του Κ.Ο.Κ. Αυτό μπορεί να συμβεί κατά την προσέλευση των μαθητών στο σχολείο ή κατά την αποχώρηση. Στην δεύτερη επίσκεψή της η τροχαία λαμβάνει μέτρα για την συμμόρφωση των οδηγών με τον Κ.Ο.Κ. Η δράση αυτή της τροχαίας γίνεται συμβολικά τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο για κάθε σχολείο που αναλαμβάνει δράση κυκλοφοριακής αγωγής. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει συνέπεια μεταξύ αυτών που διδάσκονται τα παιδιά και αυτό που η πολιτεία και η τοπική κοινωνία πράττει.

Δ. Καθιέρωση δράσης «Για μια μέρα τροχονόμος» σε μέρα κοινή για όλα τα σχολεία της Κρήτης, όπου οι μαθητές που συμμετέχουν ξεχύνονται στους δρόμους μαζί με εκπαιδευτικούς, γονείς και την τροχαία και γίνονται «τροχονόμοι», παρατηρούν, επισημαίνουν και ασκούν κριτική σε παραβάτες του ΚΟΚ. Η δράση αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα εάν η τροχαία δίνει πραγματικά πρόστιμα στους παραβάτες.

Αγαπητοί/-ες συνάδελφοι, συμπληρώστε εδώ (http://bit.ly/kykloforiaki) την φόρμα, εφόσον έχετε να προτείνετε στους συναδέλφους των σχολείων μια δράση που έχει τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται στις παραγράφους Α και Β.
Η δράση αυτή, εφόσον έχει τα παραπάνω χαρακτηριστικά, θα αναρτηθεί σε σχετικό ιστότοπο με το όνομα των συγγραφέων εκπαιδευτικών. Ο σκοπός είναι η διάχυση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών και η δημιουργία ενός δικτύου σχολείων που θα υλοποιούν και θα μοιράζονται δράσεις και εκπαιδευτικό υλικό.

Σταχυολόγηση και κωδικοποίηση προτάσεων

  1. Ιστότοπος ανάρτησης δράσεων και εκπαιδευτικών πόρων κυκλοφοριακής αγωγής,οι οποίες στοχεύουν σε μαθητές και γονείς
  2. Δημιουργία δικτύου σχολείων
  3. Στήριξη της επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων πχ προγράμματα ΕΛΜΕΠΑ, Ινστιτούτου Πάνος Μυλωνάς . Συνεργασία με ΕΛΜΕΠΑ, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Πολυτεχνείο Κρήτης, Τροχαία, ιατρικό σύλλογο και άλλους φορείς
  4. Ενεργοποίηση και Αξιοποίηση των πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής
  5. Οι μαθητές δημιουργούν για την κυκλοφοριακή αγωγή. Διαγωνισμός αφίσας με θέμα: «Το τελευταίο μήνυμα». Είναι σοκαριστικό, αλλά παράλληλα αφυπνίζει, διότι ο καθένας μπορεί να το κάνει δικό του. Αφορά τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση. Διαγωνισμός άρθρου εφημερίδας με ευρύτερη θεματολογία σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή (παραβάσεις, συμπεριφορές νέων, συμπεριφορές πεζών, παρκαρίσματα κλπ.). Συνεργασία με τον τοπικό τύπο και δημοσίευση των βραβευμένων άρθρων. Συμμετοχή σε σχετικούς διαγωνισμούς (πχ ecomobility)
  6. Οι μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς μαθαίνουν από τις εμπειρίες τραυματιών τροχαίων ατυχημάτων
  7. Βιωματική εκπαίδευση μαθητών. Ενεργητική συμμετοχή των μαθητών (θέατρο,έρευνα από την πλευρά των μαθητών κοκ)
  8. Εμπλοκή των γονέων και Συλλόγων γονέων στα προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής των σχολείων ως υποκείμενα ενός σχεδίου έρευνας ή δράσης.
  9. Ύπαρξη ενός πλαισίου συνεχόμενης ευαισθητοποίησης και δράσης
  10. Τα απογευματινά σεμινάρια σε γονείς δεν αποδίδουν λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος.
  11. Οι δράσεις των μαθητών να πραγματοποιούνται και εκτός σχολείου εμπλέκοντας ενήλικες, τροχαία και Δήμο. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές θα βιώσουν τα προβλήματα και θα αποκτήσουν γνώσεις, ικανότητες και στάσεις ώστε μελλοντικά να έχουν σωστή συμπεριφορά ως οδηγοί ενώ από τώρα θα περνάνε μηνύματα στους ενήλικες του περιβάλλοντος τους που συμπεριφέρονται ανεύθυνα. Καθιέρωση δράσης «Για μια μέρα τροχονόμος» σε μέρα κοινή για όλα τα σχολεία της Κρήτης, όπου οι μαθητές που συμμετέχουν ξεχύνονται στους δρόμους μαζί με εκπαιδευτικούς, γονείς και την τροχαία και γίνονται «τροχονόμοι», παρατηρούν, επισημαίνουν και ασκούν κριτική σε παραβάτες του ΚΟΚ. Η δράση αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα εάν η τροχαία δίνει πραγματικά πρόστιμα στους παραβάτες.

Προτεινόμενες εκπαιδευτικές δράσεις

Γ. Πανσεληνάς – Οδηγίες για την Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση προς Σχολεία

“Ένα βίντεο για την πρόληψη των τροχαίων”

Τίτλος εκπαιδευτικής δράσης Ένα βίντεο για την πρόληψη των τροχαίων Συγγραφείς – εκπαιδευτικοί Χρήστος Μποτωνάκης Εφαρμογή δράσης σε …  Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Γενικό λύκειο – Επαγγελματικό λύκειο Περιγραφή δράσης : Οι μαθητές γράφουν ποιήματα, τραγουδούν και σχεδιάζουν σκίτσα με θέμα τα τροχαία και δημιουργούν με τη βοήθεια ειδικών ένα βίντεο. Τρόποι με τους οποίους η δράση … Continue reading

“Χαρτογραφώ την κυκλοφοριακή δομή γύρω από το σχολείο”

Τίτλος εκπαιδευτικής δράσης Χαρτογραφώ την κυκλοφοριακή δομή γύρω από το σχολείο Συγγραφείς – εκπαιδευτικοί Καραγιαννάκη Λευκή , Κοκογιαννάκη Ευαγγελία Εφαρμογή δράσης σε …  Δημοτικό Περιγραφή δράσης : Τα παιδιά θα διδαχθούν για την κυκλοφοριακή αγωγή ( κανόνες, κώδικας , κίνδυνοι και επιπτώσεις) Στη συνέχεια θα παρατηρήσουν την κυκλοφορία πεζών , ποδηλάτων και μηχανοκίνητων γύρω από το … Continue reading

“Πορεία ζωής ή θανάτου; Εσύ αποφασίζεις!”

Τίτλος εκπαιδευτικής δράσης Πορεία ζωής ή θανάτου; Εσύ αποφασίζεις! Συγγραφείς – εκπαιδευτικοί Σφακιανάκη Ειρήνη, Γιασσάκη Σοφία Εφαρμογή δράσης σε …  Γυμνάσιο Περιγραφή δράσης : Στις 16 Μαρτίου 2018 η ομάδα του προγράμματος Αγωγής Υγείας<<Οδική Ασφάλεια>> “Η ζωή μου…η ζωή σου” υλοποίησε τη δράση με τίτλο “Πορεία ζωής ή θανάτου; Εσύ αποφασίζεις!”Ο τίτλος της δράσης αποτέλεσε και … Continue reading

“STOP: LIFE IS IMPORTANT (ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ)”

Τίτλος εκπαιδευτικής δράσης STOP: LIFE IS IMPORTANT (ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ) Συγγραφείς – εκπαιδευτικοί Σαϊτάκη Αγγελική Εφαρμογή δράσης σε …  Γυμνάσιο Περιγραφή δράσης : “Ο πιο παράλογος τρόπος για να πεθάνεις είναι το τροχαίο” Άλμπερ Καμύ. Η ομάδα της Κυκλοφοριακής Αγωγής και Συνείδησης ξεκίνησε τα πρώτα βήματά της κατά το σχολικό έτος 2015 – 2016 στο Γυμνάσιο … Continue reading

“Ασφαλείς διαδρομές – Ενεργοί πολίτες σε δράση”

Τίτλος εκπαιδευτικής δράσης Ασφαλείς διαδρομές – Ενεργοί πολίτες σε δράση Συγγραφείς – εκπαιδευτικοί Εύα Στεφανάτου Εφαρμογή δράσης σε …  Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Γενικο Λύκειο, Επαγγελματικό λύκειο Περιγραφή δράσης : Η βιωματική δράση “Ασφαλείς διαδρομές – Ενεργοί Πολίτες σε δράση” που προτείνεται να υλοποιηθεί από τους μαθητές με τους εκπαιδευτικούς αλλά και από τους γονείς με τα … Continue reading

“Ασφαλώς κυκλοφορώ”

Οι μαθητές του σχολείου μας γνώρισαν τους κυριότερους κανόνες του ΚΟΚ μέσα από παιχνίδια και κατασκευές.
Συναντήθηκαν με τον Παραολυμπιονίκη Μανώλη Στεφανουδάκη ο οποίος τους μίλησε για το δικό του τροχαίο ατύχημα που είχε ως αποτέλεσμα να του προκαλέσει μόνιμη αναπηρία. Continue reading

“Οδηγοί προσοχή, είναι όμορφη η ζωή”

Οδηγοί προσοχή, είναι όμορφη η ζωή, ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας, με θέμα την αγωγή του ενεργού πολίτη, στο πλαίσιο της κυκλοφοριακής αγωγής για την οδική συμπεριφορά πεζών, οδηγών, επιβατών, την οδική ασφάλεια και την διαμόρφωση κυκλοφοριακής συνείδησης. Σκοπός η διασφάλιση της ζωής και της υγείας των νηπίων μας, των οικογενειών τους και των ανθρώπων γενικότερα μέσα από την κυκλοφοριακή αγωγή των παιδιών για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων. Continue reading

“Διαγραφή λόγω θανάτου”

Απλοποίηση βιβλίων θεωρητικής εξέτασης για απόκτηση διπλώματος αυτοκινήτου ή μοτοσυκλέτας. Αφορά στα άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, αναλφάβητους, Ρομά, Μετανάστες ή Πρόσφυγες, έτσι ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν τις ερωτήσεις των βιβλίων. Μπορείτε να δείτε παραδείγματα στο συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό, ως αρχικές προτάσεις. Continue reading

Συμπληρώστε εδώ την φόρμα σχεδίου δράσης.