VIDEO
Το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης σας προσκαλεί την Τετάρτη 14 Απριλίου 2021, στις 18:00- 20:30 , στο 3 ο διαδικτυακό στρογγυλό τραπέζι για την επέτειο της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Στην εκδήλωση συμμετέχουν ως εισηγητές: Θεοχάρης Δετοράκης, Ομότιμος Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης, «Έναρξη και εξέλιξη του επαναστατικού αγώνα στην Κρήτη» Ελευθερία Ζέη, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης, «Το κοινωνικό τοπίο στην Κρήτη στα χρόνια της Επανάστασης» Νίκος Ανδριώτης, Δρ Ιστορίας, εκπαιδευτικός, «Η εξέλιξη του Κρητικού ζητήματος, από το 1830 έως το 1913, και η διεθνοποίησή του». Την εκδήλωση θα χαιρετίσουν ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης και ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης κ. Εμμανουήλ Καρτσωνάκης. Ο εισηγητές θα μιλήσουν και θα συζητήσουν σχετικά με την ιστορία της Κρήτης στα χρόνια της Επανάστασης και τη συμμετοχή της σε αυτήν, τις ιδιαίτερες κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν στο νησί, καθώς και τη σημασία και την εξέλιξη του κρητικού ζητήματος κατά τον 19 ο αιώνα. Θα ακολουθήσει ελεύθερη συζήτηση με τους συμμετέχοντες. live #pekeskritis #greekindependenceday #greekrevolution #revolution1821 Τεχνική υποστήριξη Σταύρος Λαγός, ΠΕΚΕΣ Κρήτης Βασίλης Ορφανάκης, ΔΙΔΕ Λασιθίου
VIDEO
Την περίοδο της Τουρκοκρατίας ιδρύθηκαν και λειτούργησαν, στον ευρύτερο χώρο της Βαλκανικής και της Μικράς Ασίας, αρκετές σχολές στις οποίες δίδαξαν σημαντικοί Έλληνες λόγιοι που είχαν σπουδάσει σε μεγάλα πανεπιστήμια της Ευρώπης. Τα Μαθηματικά αποτελούσαν βασικό μέρος του προγράμματος σπουδών και για τις ανάγκες της διδασκαλίας μεταφράστηκαν ή συγγράφηκαν βιβλία που κάλυπταν όλους σχεδόν τους κλάδους της μαθηματικής επιστήμης εκείνης της εποχής. Η δραστηριότητα αυτή έθεσε τις βάσεις για την ανάπτυξη της νεοελληνικής μαθηματικής ορολογίας αλλά και του ανθρώπινου δυναμικού που οργάνωσε και στελέχωσε την μαθηματική εκπαίδευση στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος μετά την Επανάσταση. Στην εισήγηση θα παρουσιάσουμε μια επιλογή θεμάτων από την ελληνική μαθηματική βιβλιογραφία της προεπαναστατικής περιόδου, τα οποία συνδέονται με διαχρονικά ζητήματα της διδασκαλίας και μάθησης των Μαθηματικών και μπορούν να αξιοποιηθούν, ακόμη και σήμερα, στις σχολικές τάξεις της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ο Γιάννης Θωμαΐδης είναι πτυχιούχος και διδάκτορας του τμήματος Μαθηματικών του Α.Π.Θ. Έχει διδάξει Μαθηματικά για περισσότερα από 40 χρόνια, αρχικά στην φροντιστηριακή και για μία 35ετία στη δημόσια εκπαίδευση. Διετέλεσε διευθυντής του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και την περίοδο 2007-2018 άσκησε καθήκοντα σχολικού συμβούλου στη Θεσσαλονίκη και το Κιλκίς. Έχει επίσης διδάξει Μαθηματικά και Διδακτική των Μαθηματικών στο τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. Από το 2012 διδάσκει το μεταπτυχιακό μάθημα Αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη Διδακτική τους στο τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. Ερευνητικές εργασίες του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και είναι συγγραφέας 8 βιβλίων. Το βιβλίο του Εξισώσεις και ανισώσεις δευτέρου βαθμού στα Αριθμητικά του Διόφαντου – Μια μελέτη για την ιστορία της Άλγεβρας (Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Ζήτη, 2011) βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών το 2012. Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων που διοργανώνει το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Κρήτης κατά το τρέχον έτος με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάσταση του 1821. Υπεύθυνοι οργάνωσης είναι οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου κλάδου ΠΕ03 Ιωάννης Κανέλλος και Δημήτριος Καλυκάκης. live #pekeskritis #greekindependenceday #greekrevolution #revolution1821 Τεχνική υποστήριξη Σταύρος Λαγός, ΠΕΚΕΣ Κρήτης Βασίλης Ορφανάκης, ΔΙΔΕ Λασιθίου
Εκπαιδευτικό Υλικό
Γιάννης Θωμαΐδης & Νίκος Καστάνης : Οι δρόμοι του ημιτόνου: Από τη Βενετία στη νεοελληνική παιδεία και πίσω στη βυζαντινή παράδοση. Technical Report 4, Τμήμα Μαθηματικών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Νοέμβριος 2003. Διαθέσιμο σε αρχείο pdf στον ιστότοπο:
http://users.auth.gr/nioka/ (Διαδρομή: ΙΙ. ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΑ-ΑΡΘΡΑ 29)
Η εργασία ανακοινώθηκε στο συνέδριο Βυζάντιο – Βενετία – Νεώτερος Ελληνισμός και δημοσιεύτηκε στα αντίστοιχα πρακτικά που εκδόθηκαν με επιμέλεια των Γ. Βλαχάκη και Θ. Νικολαΐδη, σσ.67-90. Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αθήνα, 2004 .
Γιάννης Θωμαΐδης & Μαλβίνα Παπαδάκη: Το ημίτονο: ανιχνεύοντας την ετυμολογία. Ευκλείδης Α΄, τεύχος 99. Ιανουάριος – Φεβρουάριος – Μάρτιος 2016, σσ.1–8. (Περιοδική έκδοση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας) Διαθέσιμο σε αρχείο pdf στον ιστότοπο:
https://drive.google.com/file/d/0B1wl0ZTW2zvOZTliRVFvZjV0NGM/view
Γιάννης Θωμαΐδης : Θεωρητικό πλαίσιο ενός μεταπτυχιακού μαθήματος μα θέμα:«Αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών στη Διδακτική τους» . 2 η Έκδοση, Θεσσαλονίκη, Μάρτιος 2021, διαθέσιμη σε αρχείο pdf στον ιστότοποhttps://www.mathematica.gr/forum/viewtopic.php?f=42&t=69287
Η πρώτη έκδοση της εργασίας δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Επιστήμες της Αγωγής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Θεματικό Τεύχος 2014 «Ιστορία των Μαθηματικών και Μαθηματική Εκπαίδευση», σσ.16–37 .
VIDEO
Το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης σας προσκαλεί την Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021, στις 18:00-20:30, στο 2 ο διαδικτυακό στρογγυλό τραπέζι για την επέτειο της συμπλήρωσης 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, με προσκεκλημένους εισηγητές: • Κατερίνα Δαλακούρα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης, «Διαφωτισμός και παιδεία: το “όραμα”, οι σχεδιασμοί και η εκπαιδευτική πράξη (1780-1840)» • Ελένη Φουρναράκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης, «”Μην αμελήσετε την παιδείαν των αγαπητών σας τέκνων, αρρένων τε και θηλέων”: εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες στη δυναμική της Επανάστασης» • Χάρης Αθανασιάδης, Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, «Για την ενότητα του έθνους; Το εκπαιδευτικό σύστημα στην εποχή του Όθωνα» Στην εκδήλωση οι προσκεκλημένοι ομιλητές θα προσεγγίσουν τις εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της εποχής, την εκπαιδευτική πολιτική, τους σχεδιασμούς, την πράξη, το εκπαιδευτικό σύστημα την περίοδο του Καποδίστρια και την Οθωνική περίοδο καθώς και την επιρροή των επιλογών της εποχής εκείνης στις μετέπειτα εξελίξεις. Εκπαίδευση στην Οθωμανική και Επαναστατική περίοδο ” Παναγιώτης Στάθης, ιστορικός #live #pekeskritis #greekindependenceday #greekrevolution #revolution1821 Τεχνική υποστήριξη Σταύρος Λαγός, ΠΕΚΕΣ Κρήτης Βασίλης Ορφανάκης, ΔΙΔΕ Λασιθίου
VIDEO
«Η επιστημονική σκέψη κατά τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό και ο ρόλος της στην Επανάσταση του 1821» Με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάσταση του 1821, το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Κρήτης με την υποστήριξη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης έχει προγραμματίσει σειρά επετειακών εκδηλώσεων. Μεταξύ άλλων, την Παρασκευή 12 Μαρτίου 2021, ώρα 18:00-20:30, θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακό Στρογγυλό Τραπέζι, με θέμα «Η επιστημονική σκέψη κατά τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό και ο ρόλος της στην Επανάσταση του 1821». Πρόκειται για το πρώτο κατά σειρά Στρογγυλό Τραπέζι, το οποίο εντάσσεται στο πρόγραμμα δράσεων του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης στο πλαίσιο του επετειακού έτους, στο οποίο θα συμμετάσχουν ως προσκεκλημένοι εισηγητές γνωστοί πανεπιστημιακοί καθηγητές και ερευνητές:Κωνσταντίνος Θ. Πέτσιος, Καθηγητής Ιστορίας της Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, «Ιστορικότητα της συνείδησης και πράξη στον Νεοελληνικό Διαφωτισμό» Γιώργος Ν. Βλαχάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιστορίας των Επιστημών Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, «Η φυσική φιλοσοφία και η διαμόρφωση εθνικής συνείδησηςστον ελληνισμό της ύστερης Τουρκοκρατίας» Ευθύμιος Νικολαΐδης, Διευθυντής Ερευνών Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών ΕθνικούΙδρύματος Ερευνών, «Οι διαμάχες για το κοσμολογικό σύστημα στην προεπαναστατικήπερίοδο» Μιχάλης Λάμπρου, Ομότιμος Καθηγητής Τμήματος Μαθηματικών Πανεπιστημίου Κρήτης,«Τα Μαθηματικά την εποχή της Τουρκοκρατίας»
Στην εκδήλωση οι προσκεκλημένοι ομιλητές θα προσεγγίσουν την επιστημονική σκέψη κατά την τουρκοκρατία και την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και θα εστιάσουν στην επίδρασή της στην Ελληνική Επανάσταση του 1821. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει ελεύθερη συζήτηση με τους συμμετέχοντες. Στο Στρογγυλό Τραπέζι θα συμμετάσχει και ο κ. Εμμανουήλ Καρτσωνάκης, Διευθυντής Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, Δρ. Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης. Η εσπερίδα θα διεξαχθεί σε αίθουσα τηλεδιάσκεψης webex και παράλληλα θα μεταδίδεται για όλους απευθείας (live-streaming) μέσω του YouTube (ιστοσελίδα του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης, μενού ‘’ΔΡΑΣΕΙΣ’’ ή https://pekes.pdekritis.gr/draseis ή απευθείας στο σύνδεσμο: https://youtu.be/MfrQwpk4HKk Η εκδήλωση απευθύνεται σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη. Για το σύνολο των δράσεων του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. ΚΡΗΤΗΣ, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ανατρέχουν στην ιστοσελίδα του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης: https://pekes.pdekritis.gr Τεχνική υποστήριξη Σταύρος Λαγός, ΠΕΚΕΣ Κρήτης Βασίλης Ορφανάκης, ΔΙΔΕ Λασιθίου
VIDEO
“Εναρκτήρια εσπερίδα – ενημέρωση για τις δράσεις του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κρήτης για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821” live #pekeskritis #greekindependenceday #greekrevolution #revolution1821 Τεχνική υποστήριξη Σταύρος Λαγός, ΠΕΚΕΣ Κρήτης Βασίλης Ορφανάκης, ΔΙΔΕ Λασιθίου